Veel gestelde vragen over meditatie en mindfulness

Ik lijd al lange tijd aan zware depressies en chronische stress. Is deze cursus dan ook geschikt voor mij?

Dat is per persoon verschillend en dus moeilijk te voorspellen. Voor sommige mensen kan de cursus een nieuw licht werpen, inzicht geven en nieuwe sleutels aanreiken om depressie te lijf te gaan. Voor anderen kunnen de oefeningen soms stress-verhogend werken. Er zijn er ook die naast therapie deze cursus volgen en die aangeven dat ze elkaar ondersteunen en aanvullen. Daarom raden we altijd aan om in een gesprek daar helderheid over te krijgen. Het beste is dat in een individueel consult, maar je mag ons natuurlijk ook bellen.

Moet ik lang stil zitten, op de grond, met gekruiste benen en met een rechte rug?

Er zijn klassieke meditatievormen zoals Vipassana en Za-Zen, waarbij dit het geval is. Oorspronkelijk zijn deze vormen voor personen uit het verre oosten ontwikkeld zoals China, Tibet, India en Japan.
Voor de meeste mensen uit de westerse wereld zijn deze vormen ongeschikt. In onze cultuur zitten we van kindsaf aan al op een stoel. Daardoor is ons bekken veel stijver.
De vorm, die in Het Ontdekkingshuis wordt onderwezen is aangepast aan onze cultuur. Dit betekent bijvoorbeeld dat je gewoon op een stoel mag zitten (op de grond mag ook). Als je net begint met meditatie is het heel belangrijk dat je comfortabel zit, maar niet onderuit gezakt. Hoe verder je namelijk naar achteren gaat zitten, des te makkelijker heb je de neiging om suf te worden of in slaap te vallen. Aan die balans wordt tijdens de cursus gewerkt.
In basiscursus I wordt de tijd dat je zit langzaam opgebouwd tot maximaal 20 minuten.
In de vervolgcursussen leer je op een natuurlijke manier een langere tijd te mediteren.

Moet ik mijn gedachten uitschakelen tijdens de meditatie?

Deze opvatting gaat ervan uit dat gedachteloosheid het doel is van meditatie. Er is niets mis met denken en gedachtes. Denken is een fantastisch instrument, maar kan ook een plaag worden en je behoorlijk in z’n greep houden. Denk bijvoorbeeld aan malende, zorgelijke en negatieve gedachten over het verleden en de toekomst. Dit (vaak onbewuste) denken veroorzaakt stress en onttrekt vitaliteit aan het lichaam. Behalve dat het bijna onmogelijk is om je gedachtes uit te schakelen kun je wel je gedachtepatronen en hun invloed op je lichaam (stress) observeren. Door op een bepaalde manier te observeren creeër je helderheid en afstand. Daardoor kom je dichter bij jezelf, vermindert de stress en verbetert je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Is een live-cursus eigenlijk wel nodig? Op het internet kun je zoveel cursussen en meditaties online volgen en ook vaak goedkoper!

Het is net als met het leren van een muziekinstrument. Je kunt een eindje komen, maar dan loop je toch na een paar maanden of weken vast. En dat is zonde van je tijd en energie.
Onze ervaring is dat je een leraar nodig hebt, die je helpt om zo efficiënt mogelijk door het leerproces heen te komen. Juist tijdens dit leerproces, waarbij het mede gaat over het dealen met stresspatronen zijn er momenten, dat het even wat moeilijker gaat: dat je bv weerstand krijgt of met ongemak in jezelf wordt geconfronteerd. Maar ook het verfijnen van je vermogen om tot diepe ontspanning te komen en vreugde te ervaren vereist een ervaren leraar die gedurende vele jaren zelf door al die processen is gegaan.

Ik heb wel eens gehoord dat je zweverig en licht in het hoofd wordt van mediteren. Is dat zo?

Bij meditatie en mindfulness gaat het juist om in een toestand van helderheid te komen. Door onze meditatietechnieken kom je met beide benen op de grond te staan en sta je steviger in het leven.

Met je beide voeten in en op de aarde ...

Kunnen mijn persoonlijke problemen besproken worden tijdens de cursus?

Alhoewel meditatie en mindfulness helend en therapeutisch kunnen werken wordt er tijdens de groepslessen niet bewust therapeutisch gewerkt, in die zin dat er ingegaan wordt op de persoonlijke problematiek van deelnemers. Dat kan wel tijdens individuele sessies. 

Deze pagina delen