Yoga en meditatie voor vrouwen

Omschrijving

Deze yogagroep is voor iedere vrouw die het fijn vindt om samen met andere vrouwen bewuste zorg en aandacht te besteden aan lichaam en geest.
De oefeningen zijn haalbaar voor iedereen ook als je overtuigd bent dat je te stijf of te oud bent om deel te nemen.
Een yogales brengt je in een hele diepe rust, dat is een groot geschenk aan jezelf. Tijd nemen voor jezelf is voor veel vrouwen een grote uitdaging.
Gun jezelf de nodige liefdevolle aandacht!

Evenwicht herstellen

In de verschillende fases in je leven ontstaan er veel hormonale veranderingen. Van menstruatie tot menopauze ondergaat je lichaam grote schommelingen. Ons lichaam moet telkens een evenwicht zoeken bij hormonale veranderingen.
Yoga met respect voor de grenzen en aandacht voor de mogelijkheden van je lichaam helpt mee om die schommelingen te milderen.

In de loop van ons leven worden we vaak geconfronteerd met moeilijke situaties, die ons ondersteboven halen, soms traumatische ervaringen die een sterke fysieke en mentale impact hebben. Een scheiding, verlies van een kind, borstkanker, ziekte van je partner….
De fases en veranderingen in je leven vragen ook een mentale flexibiliteit. Het onderzoeken van je mind brengt niet alleen helderheid in je hoofd, maar helpt je ook om flexibeler en evenwichtiger in het leven te staan.

Veranderingen en fases

Als je kiest voor kinderen, dan wordt een groot deel van je leven helemaal opgeslorpt door de zorg voor je kinderen. Het voelt als een verademing als je eens een paar uur voor jezelf of voor je relatie kunt vrijmaken.

Sommige moeders voelen zich verloren als de kinderen het huis uit zijn, ze voelen zich niet meer ‘nodig’. Ze worden geconfronteerd met ‘het lege nestsyndroom’.

Andere vrouwen worden geconfronteerd met het gegeven dat ze geen kinderen kunnen krijgen. Ze gaan door moeilijke fases van allerlei medische ingrepen waarbij ze opnieuw en opnieuw hopen op goed nieuws. Anderen krijgen te maken met de bureaucratie van adoptie.


Als je een veeleisende job hebt die je wel veel voldoening geeft, dan staat je leven volledig in het teken van je baan. Als die baan wegvalt of je gaat met pensioen dan ontstaat er een leegte die je zo vlug mogelijk wil opvullen. Wat nu?

Symptomen

Een organisme dat uit evenwicht is, trekt aan de noodrem en vaak duurt het een tijdje vooraleer we doorhebben dat er iets niet in orde is.
Spierpijnen, gewrichtspijnen, je niet goed voelen in je lichaam, depressieve neigingen, vermoeidheid, angsten, slecht slapen enz.. deze symptomen horen allemaal bij een lichaam dat uit evenwicht is.
We hebben de neiging om te blijven doorgaan waardoor we alle reserves opgebruiken en zo kunnen allerlei fysieke kwalen ontstaan en ons hoofd lijkt wel op hol te slaan.

Lesinhoud

Met aandacht bepaalde bewegingen doen, zorgt voor meer intensiteit en heeft een diepe werking op je organisme.
Specifieke oefeningen zoals bekkenbodemspieroefeningen zorgen voor meer vitaliteit. Dynamische oefeningen zorgen voor een betere energetische doorstroming.
Ademhalingsoefeningen helpen je ontspannen en brengen rust in je hele systeem.
Meditatie en mindfulness leren je kijken naar de denkpatronen die stress veroorzaken in je leven.
Anatomie helpt je beter inzicht te krijgen in de opbouw en verschillende lagen van je lichaam en zo te leren voelen dat alles één geheel vormt.

Resultaten

Regelmatige beoefenen van deze yogavorm zorgt voor:

• toename van vitaliteit
• sterkere bekkenbodemspieren
• meer flexibiliteit in gewrichten en spieren
• meer evenwicht in de hormonenhuishouding
• veranderingen in je leven kunnen zien als nieuwe kansen
• innerlijke rust
*leven in het hier en nu
*gevoel van thuiskomen in je lichaam
* vlugger herkennen van de signalen van je lichaam bij onevenwicht.

Je zal als volwassen vrouw een grote innerlijke tevredenheid ervaren en je gevoel van eigenwaarde krijgt een boost.

 

Ervaringen van studenten

"… Het Ontdekkingshuis heeft zijn naam niet gestolen. Yoga voor vrouwen bij Katrien was/is voor mij een ware ontdekking. Alles waar yoga voor staat komt er aan bod: ademhaling, beweging, meditatie, klankbeleving... Een boeiende totaalervaring die me in positieve zin verraste.

Katrien slaagt erin de oefeningen te begeleiden op een rustgevende en geruststellende manier. Je hoeft er niet te presteren of uitersten op te zoeken. En dit alles in een  knusse, warmte uitstralende omgeving.

Hoewel ik nog maar een paar maanden aan de lessenreeksen deelneem, merk ik dat ik bewuster met m'n fysieke en mentale ups en downs omga. Bewuster en vooral beter! Een vaststelling met een motiverende uitwerking.
In de groep 'yoga voor vrouwen' gaat het er bovendien open en hartelijk aan toe. Te danken o.a. aan het beperkt aantal deelnemers en de ontspannen aanpak van Katrien. Het maakt de wekelijkse lessen extra aantrekkelijk! 

Katrien

"…Het effect is dat ik telkens weer meer contact/gevoel heb met mijn lichaam. Na een les voel ik me vrij van gedachten, rustig, weer opgeladen. Ik ben bewuster van mijn lichaam, lichaamsdelen en van mijn handelingen tijdens mijn dagelijks leven. Ik ga daardoor anders om met stress. Spierpijnen heb ik nu niet meer – vroeger wel door stress en burn-out. 
Op mentaal vlak voel ik heel sterk veranderingen. Voor mij is het dan ook belangrijk om elke week min 1 keer aan yoga te doen. 

Ik bekijk bepaalde gebeurtenissen en veranderingen op een andere manier – rustiger – niet panikerend meer – ik bekijk het eerst van op een afstand. Het is wat het is!

De manier van lesgeven en de begeleiding van Katrien ervaar ik als heel aangenaam. Zeer goed uitgelegd, zelfs met anatomische tekeningen – waardoor je heel goed ziet, hoe ons lichaam in mekaar zit. En waardoor je een beter inzicht krijgt van je lichaam. Vind ik een pluspunt. Katrien doet dit voor mij zeer professioneel – ze weet waarover ze praat en brengt het op een aangename manier naar voor. Haar kalmte brengt al een rust in de groep.

Ik heb een thuis een speciale ruimte om de yoga oefeningen van Katrien op regelmatige basis toe te passen. Voor mij hangt alles aan één – alle oefeningen zijn voor mij belangrijk – liefst een variatie – ik luister ook eerst naar mijn lichaam wat het juist nodig heeft en dan kies ik er oefeningen uit.

De yoga voor vrouwen brengt mij meer naar mijn eigen vrouw zijn terug – zeker in deze toch wel harde maatschappij – het brengt ook vrouwen bijeen die respect en zorg dragen voor zichzelf en voor mekaar – zachtheid voel ik ook enorm in de vrouwengroep en dit is aangenaam. 

Sofie

"… Ik was al zolang aan het zoeken naar een middel om rustiger te worden en me meer te kunnen ontspannen.
Eigenlijk had ik schrik om eraan te beginnen omdat ik niet graag in een grote groep zit en ook niet erg sportief ben. Ik had ook het idee dat yoga iets zweverig was. Maar de knoop werd doorgehakt en ik schreef me in voor een proefles. Ik voelde direct dat dit was wat ik zocht, een kleine groep, een persoonlijke aanpak, je hoeft geen grote inspanningen te doen bij de oefeningen integendeel, je bent na de les zo ontspannen en rustig zoals je je altijd zou willen voelen. En zweverig was het zeker niet.

Wat Katrien ons leert is dat we moeten luisteren naar ons lichaam. Ik ben zo tot het besef gekomen dat we goed voor onszelf moeten zorgen want als we boven onze grenzen gaan, geeft ons lichaam dat aan.
Ons lichaam als vrouw wordt goed onder de loep genomen en dat is fijn. De spieren, onze bekkenbodem, en alles waar we als vrouw kunnen last van krijgen, komt aan bod om met de gepaste oefeningen zo weinig mogelijk last te ervaren of de aanwezige last te minderen.

Katrien straalt rust uit, houdt iedere cursist persoonlijk in het oog, kent hun begrenzingen en laat iedereen werken op eigen tempo.
Doordat Katrien zoveel ervaring heeft met yoga, staat ze ook theoretisch erg sterk in haar schoenen. Alles wordt ondersteund met anatomie en meestal is ze ook voor mij een soort psychologe in wat ze zegt in het theoretische deel van de les. De woorden in de lessen zijn even belangrijk en werkzaam als de oefeningen en de combinatie van de twee is de max.

De bedoeling is om thuis elke dag enkele oefeningen te doen maar dat stel ik gauw uit wegens tijdsgebrek. Ik doe voor het slapengaan wat oefeningen in mijn bed om tot rust te komen en bij het opstaan ’s morgens schud ik me los en doe wat stretchoefeningen voor nek en schouders.
De oefeningen om totaal te ontspannen werken zeer goed bij mij. Oefeningen op de bal geven ook goede resultaten…"

Erika

Deze pagina delen