Meditatie en mindfulness

Omschrijving

Hoewel we het al duizenden jaren weten toont steeds meer onderzoek aan dat meditatie zeer bevorderlijk is voor je gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Het verbetert bijvoorbeeld je immuunsysteem, vergroot je concentratievermogen, vermindert negatieve en malende gedachtes en als gevolg daarvan maakt het  je gelukkiger en kan je in een diepe rust brengen.

Waarom komen onze cursisten naar deze cursus?

Dit is wat ze zeggen:

• minder piekeren
• meer in het hier en nu zijn
• beter met stress-situaties kunnen omgaan
• in mijn eigen kracht komen
• stilte vinden en innerlijke rust ervaren
• meer energie krijgen
• beter kunnen slapen
• leren hoe ik mijn controle kan loslaten
• dichter bij mijn ziel en innerlijke bron komen
• minder pantser en masker hebben
• mezelf aanvaarden
• mijn intuïtie ontwikkelen
• dingen van me af kunnen zetten en loslaten
• meer genieten van de dagelijkse dingen van het leven
• van mijn depressieve gevoelens af
• mezelf beter en blijer willen voelen in alles wat ik doe
• beter kunnen relativeren
• mezelf kunnen zijn los van de mogelijke reacties van anderen
• meer inzicht krijgen in het verband tussen chronische pijnen en mijn mentale en psychische gesteldheid
• hoe kan ik dingen op een positieve manier ervaren
• leren hoe ik dieper in mezelf kan blijven, zodat ik niet zo heel emotioneel geraakt kan worden door bv familie/vrienden
• leren hoe ik met problemen van anderen kan omgaan
• te weten komen welk levenspad ik moet gaan

Inhoud basiscursus I en II

• praktische oefeningen om je snel te ontdoen van stress;
• het onder controle leren brengen van malende gedachten door middel van mindfulness (aandachtige aanwezigheid), waardoor geblokkeerde emoties loskomen en energie weer gaat stromen.
• het trainen van “hier en nu” bewustzijn waardoor er diepe rust in je hele systeem ontstaat.
• het juiste gebruik van je adem. Je adem is een instrument om nauwkeuriger en dieper te focussen, te voelen en te ontspannen;
• het ontwikkelen van kennis en bewustzijn rondom denkpatronen. Bijvoorbeeld: er zijn denkpatronen, die je energie ondermijnen en andere die ondersteunend zijn.

De meeste basistechnieken leer je in de 2 basiscursussen van 20 lessen. Merk je dat de lessen een positieve invloed hebben in je dagelijks leven, dan raden we aan om verder door te stromen naar de gevorderden.

NIEUW! Intensieve basiscursus I en II in 6 zaterdag voormiddagen

Naast de avondcursussen, bestaat er nu de mogelijkheid om de 2 basiscursussen in 6 zaterdag voormiddagen (1 x per maand) te volgen. Deze serie start op 18 januari. Zie de details in het blauwe gedeelte.

Inhoud cursus gevorderden

Bij de gevorderden verdiep je je voortdurend, zowel in de verfijning van je meditatietechniek(en) als het verkrijgen van meer algemeen inzicht in fysieke, emotionele en mentale blokkades of gewoontes.
Bij de gevorderden werken we thematisch. Een belangrijk thema is de kracht van onze energiecentra, ook wel chakra's genoemd. Zij vertegenwoordigen je ingeboren eigenschappen en kwaliteiten zoals het vermogen om:
• in contact te komen met je diepste potentieel, om er bv achter te komen wat je werkelijk wilt doen in je leven, zonder geregeerd te worden door wat anderen van je verwachten of willen
• je veilig en zeker te voelen in alle situaties
• grenzen aan te geven
• goed in te voelen wat je nodig hebt, zowel lichamelijk, affectief en geestelijk
• voor jezelf op te komen zonder je schuldig te voelen
• om te gaan met pijn en gekwetstheid
• je adequaat uit te drukken naar anderen, zonder angst voor mogelijke reacties
• meer schoonheid, rust en liefde in je leven te creëren

Relaxatie met live muziek

Er worden regelmatig relaxaties gedaan met meditatieve muziek, die live wordt gespeeld, afgestemd op de atmosfeer en energie van de cursusgroep op dat moment. Het is vooral het spontane live-element, waardoor er een verdieping van ontspanning kan ontstaan.
Instrumenten, die daarbij worden gebruikt zijn: Indiaas harmonium, Tibetaanse en kristallen klankschalen, piano, fluiten, en diverse percussieinstrumenten zoals belletjes, shakers en rainsticks.

Veel voorkomende resultaten van meditatie en mindfulness:

• van malende gedachten naar een rustig hoofd
• van teveel stress naar een ontspannen lichaam
• van geblokkeerde- naar stromende energie
• van onrustige ongeconcentreerdheid naar kalme geconcentreerdheid
• alerter en adequater kunnen reageren
• open gecentreerde houding, waarbij je goed in contact blijft met jezelf
• kunnen zeggen wat je voelt, wel/niet wilt en nodig hebt in situaties en met mensen

Individuele consulten en sessies mindfulness en meditatie

Tijdens deze sessies is er alle aandacht voor jouw specifieke situatie en >lees verder

Les- en oefenmateriaal op de website

Na elke les krijg je gerichte opdrachten mee naar huis en kun je de behandelde stof nog eens nalezen. Daarom ontvang je als cursist nieuw les-, oefen- en verdiepingsmateriaal, dat je kunt downloaden van de website via het studentenportaal. Vanzelfsprekend wordt er van jou als cursist verwacht dat je regelmatig thuis de oefeningen doet.

De docent


Deze meditatiecursus is ontwikkeld door en gebaseerd op 40 jaar meditatie-ervaring van Marc Citroen. Hij kreeg onderricht in vele vormen van meditatie zoals Transcendente meditatie (TM), Vipassana meditatie, Jnana meditatie, dynamische meditatie en klankmeditatie.

Meer lezen over > Marc

Veel gestelde vragen over meditatie en mindfulness

Klik hier

Deze pagina delen