Stress en voedselallergieën

Meer en meer mensen hebben te kampen met voedselallergieën en auto-immuunziektes.
Stress is één van de oorzaken en het is belangrijk dat je zelf op zoek gaat naar hulpmiddelen om chronische stress in je systeem te verlagen.

Binnenkort komt er een online reeks ‘yoga voor vrouwen’ waarbij ik jullie mogelijkheden zal aanreiken om inzicht te krijgen in wat bij jou stress veroorzaakt en hoe je dat kunt aanpakken.
De inleiding is op 9 december, kijk op onze website voor meer info.

Veel mensen zijn er zich niet bewust van dat voeding een hele belangrijke rol kan spelen om verandering te brengen in ons algemeen welzijn, zowel op fysiek als mentaal vlak.
Een grote hoeveelheid groenten, noten en fruit zouden moeten deel uitmaken van je dagelijks voedingspatroon.

Meer en meer kinderen en volwassenen kunnen zuivel niet zo goed meer verwerken.
Bij een melkallergie ziet het lichaam de eiwitten in de melk als gevaarlijke indringers en het immuunsysteem gaat hierop reageren. Je krijgt allerlei klachten zoals jeuk, hoesten, loopneus, waterige ogen, eczeem enz..

Er zijn ondertussen al heel veel produkten op de markt waarbij we melk en yoghurt kunnen vervangen. In deze blog geef ik je het recept mee om zelf kokosyoghurt te maken, succes verzekerd!

Kokosyoghurt

Kokosyoghurt is heel makkelijk zelf te maken, het is een goed vervanging van zuivel en als je van kokos houdt is het echt een lekkernij.

Ingrediënten:
Een blik kokosmelk van 400 ml. bij voorkeur bio, ik gebruik de kokosmelk van Terrasana.
1 soeplepel arrowroot
1 zakje agar agar (2g)
Snuifje gemalen vanillepoeder
3 capsules probiotica 

Werkwijze:
Giet de kokosmelk in een pannetje en voeg er 200 ml water bij. Voeg arrowroot en agar agar toe en breng al roerend tot aan kookpunt.
Voeg het vanillepoeder toe.
Laat afkoelen tot 40° à 45° en voeg de probiotica(poeder) toe.

Gebruik een thermometer om de juiste temperatuur te krijgen. Als het mengsel bover de 45° is dan gaat de probiotica dood, lager dan 40° kunnen de bacteriën niet zo goed groeien.
Nogmaals goed roeren, giet het mengsel in een grote bokaal en laat de pot afgedekt op kamertemperatuur 8 – 12u staan, daarna in de frigo.

Deze kokosyoghurt kun je minstens een week bewaren in de frigo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.