Wok met Chinese kool en sesam

Noten en zaden zijn niet alleen lekker in gerechten, ze vormen ook een belangrijke bron aan vitamines en zitten boordevol antioxidanten.
Sesamzaad is enorm gezond voor ons lichaam en het is gemakkelijk toe te voegen aan onze dagelijkse eetgewoontes. Je kunt het verwerken in sla, in je smoothie, op groentegerechten strooien, mengen in de rijst, of gewoon een soeplepel per dag nemen. Ik vind het heel lekker van smaak en je hebt natuurlijk ook de tahinpasta, die je oa. kunt verwerken in dressings voor de sla.
Walnoten vind ik zo fascinerend omdat ze echt de vorm van onze hersenen hebben!
Ze bevatten veel omega 3 vetzuren en ze bevorderen een goede werking van de hersenen.
Bovendien zijn ze superlekker om uit het vuistje te eten of om toe te voegen aan je salades.

Benodigdheden:
Voor de wok:
Wortel, pastinaak, ½ chinese kool, broccoli, verse gember, komijn, tamari
Sesamolie, sesamzaadjes, curry, oregano, citroen

Voor de sla:
Veldsla, rode biet, ¼ ramenas, radijs
Notenolie, citroen, walnoten, pompoenpitten

Werkwijze:
Voor de wok
Snijd alle groente fijn voor de wok, snijd de gember apart in ministukjes en 
stamp de komijnzaadjes fijn in de vijzel.
Warm de sesamolie op in de wok en voeg gember en fijngestampte komijnzaadjes toe.
Even roeren en laten bakken vooraleer je de overige groente toevoegt, de chinese kool voeg je als laatste toe als het geheel reeds 10’ aan het bakken is. Voeg kruiden en tamari toe.

Zet het vuur wat lager, deksel erop en laat de groente garen.
Voeg een beetje citroensap toe als afwerking, strooi bij het opdienen nog wat sesamzaadjes over de groente.

Ondertussen voor de sla:

Voeg veldsla, geraspte rode biet, geraspte ramenas en radijsjes samen in de slakom.
Besprenkel met notenolie en citroen.
Als laatste versier je de sla met walnoten en pompoenpitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.