Boerenkool, wat doe ik ermee?

Het is de tijd van allerlei kolen, groene kool, spitskool, chinese kool, boerenkool enz..
Ik hou enorm van groente maar kolen zijn nu niet mijn favoriete groente.
Ze zijn echter heel gezond, zitten boordevol vitamines, dus de moeite waard om te verwerken in je gerechten.

Mijn moeder maakt altijd hutsepot voor de hele familie en ik vind dat nog altijd superlekker, maar stamppotten maken met kool en spruitjes is niet mijn manier van koken.

Bij de bestelling van Biobello zaten van die grote boerenkoolbladeren en ik heb de bladeren als wrap gebruikt in een heel geslaagd gerecht.
Hieronder vind je alle ingrediënten en hoe je het moet maken.

Wrap van boerenkool met pompoen, quino en een salade

Voor 2 wraps:
Benodigdheden:
2 grote bladeren boerenkool, pompoen, selder, ½ venkel, 
Tijm, oregano, peper, zout, tamari, kurkuma
Ghee
Quinoa

Werkwijze:
Doe de grote bladeren ongeveer 30’ in de stomer, kool is gezond maar zorg ervoor dat ze goed gaar zijn.

Kook de quinoa gaar.

Bak de fijngesneden pompoen, selder en venkel in de wok. Ik heb ook nog wat fijngesneden boerenkool toegevoegd omdat de bladeren te groot waren voor de stomer.
Voeg kruiden toe naar smaak.

Voor de salade:

Benodigdheden:
Veldsla, radijs, geraspte rode biet, ½ avocado
Zonnebloempitten, sesamzaad, lijnzaadolie, olijfolie, appelazijn.

Werkwijze:
Meng alle groente samen, besprenkel met de oliën en de appelazijn en werk af met de pitten en zaden, hussel de salade net voor het opdienen.

Afwerking en presentatie:
Leg het gaargestoomde koolblad op je bord, versier met de quinoa en de groentevulling.
Besprenkel het geheel met wat gesmolten ghee en vouw het koolblad dicht om het op te eten en met volle teugen te genieten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.