Herfst en een energy smoothie

Met storm en regen doet de herfst zijn intrede in ons land.

Deze periode is vaak de voorbode van de najaarsmoeheid waar vele mensen mee te kampen krijgen. Onze energie komt op een lager peil, voorlopig krijgen we nog wat zon, maar langzaam worden de dagen korter en killer.

Er is niets mis met je af en toe eens moe te voelen, we hoeven niet altijd bruisend van energie te zijn. Je lichaam gaat mee met de bewegingen van de natuur, de dagen worden korter, de nachten langer. Voor de meeste mensen loopt het dagelijkse leven gewoon door, het hele jaar wordt het lichaam onder druk gezet omdat het voortdurend op volle toeren moet draaien. Terwijl je organisme wanhopig verlangt naar wat rust in de herfst en de winter, blijf je maar doorgaan. 

Minder extra activiteiten en meer rust zijn twee tips voor de herfst en de winter.

Daarnaast kun je actief verandering brengen in je levensstijl met yoga, meditatie en voeding. Om je zowel fysiek als mentaal goed te voelen is het belangrijk dat je naast beweging en meditatie ook eens je voedingspatroon onder de loep neemt.

Hoe beter je levensenergie kan stromen door je lichaam, hoe beter je immuunsysteem werkt, hoe meer je hormonen in balans zijn en hoe minder last je hebt van schommelende gemoedsstemmingen. Zowel yoga, meditatie en voeding van goeie kwaliteit, bij voorkeur biologisch dragen hier toe bij.

Hoe kun je nu ervoor zorgen dat je je via je voeding energieker gaat voelen?

Minder eten en bewuster eten zijn twee tips die ik ook voor mezelf toepas.

De kunst is om gezellig te tafelen, genieten van de maaltijd en ervoor te zorgen dat je jezelf niet volpropt met al dat heerlijks. Af en toe eens wat minder eten of een maaltijd vervangen door een smoothie is ook een mogelijkheid.

Naast mijn yoga- en meditatiepraktijk ben ik al meer dan 20 jaar gepassioneerd door gezonde voeding. Verschillende diƫten en voedingstips zijn heel waardevol en dat vraagt vaak een aanpassing in je leef- en eetgewoontes.

In mijn praktijk ervaar ik dat je moet rekening houden met ieders organisme. Er is geen algemene regel die voor iedereen van toepassing is.

Dat geldt ook voor yoga en meditatie. Een effectieve yogapraktijk is een praktijk met aangepaste oefeningen, waarin je ademhaling de poort is naar meer levensenergie.

Ieder systeem functioneert volgens een combinatie van factoren: je genen, de omgeving waar je in opgegroeid bent, eetgewoontes die je aangeleerd bent en opgebouwd hebt tijdens je leven, ziektes waarmee je geconfronteerd wordt, traumatische ervaringen en zoveel meer.

Het is van belang om te onderzoeken waar je organisme nood aan heeft.

Aangepaste voeding zorgt voor voldoende opname van vitamines en mineralen en een goeie afvoer van afvalstoffen. Voeg hierbij je dagelijkse yogapraktijk en je zal voelen dat najaarsmoeheid minder invloed heeft op jou!

Maak eens een groene smoothie boordevol vitamines en mineralen.

Energy Smoothie

Benodigdheden:

Veldsla of bladspinazie, komkommer, avocado, klein stukje banaan, tuinkers, citroen, lijnzaadolie, zwarte peper, hennepzaad en kopje amandelmelk (huisgemaakt)

Doe de veldsla of spinazie samen met de tuinkers, de halve avocado, klein stukje banaan, komkommer en amandelmelk in de blender.

Het resultaat ziet eruit als een gifmengsel maar dan wel een lekker en gezond mengsel!

Werk af met scheutje lijnzaadolie, citroensap en zwarte peper.
Je kunt ook superfood hennepzaad toevoegen.
Deze smoothie geeft je echt een energy boost met alle groene groente erin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.